پیش بینی آینده زعفران (طلای سرخ ایران)

کشور چین با توجه به نیروی کارگری ارزان‌قیمت و هزینه‌های تولید پایین، باقیمت نسبتاً پایین‌تری زعفران را تولید و به بازار عرضه کرده است، بااین‌حال هنوز نتوانسته به‌عنوان یک رقیب جدی برای کشور ایران در تولید زعفران قرار بگیرد. چراکه ایران به‌عنوان زادگاه زعفران و تولیدکننده بی‌رقیب این گیاه (بیش از 90 درصد تولید خالص جهانی) همواره جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است و رسیدن به این جایگاه برای سایر کشورها کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. در این شرایط نگرانی که به‌شدت در بلندمدت بایستی به آن توجه کرد ورود رقیبی مانند کشور چین در بازار تجارت جهانی زعفران نیست، چون با این سطح زیر کشت و تولید زعفران قدرت رقابت سایر کشورها با ایران بسیار سخت و محال به نظر می‌رسد، بلکه نگرانی آینده، ورود زعفران چینی به بازار مبادلات جهانی باقیمت بسیار پایین‌تر از هزینه تمام‌شده این محصول برای کشاورزان و تولیدکنندگان ایرانی هست. همچنین افزایش ورود زعفران تقلبی و باکیفیت‌های بسیار پایین به بازار مبادلات جهانی را نیز می‌توان از تبعات آن در نظر گرفت. ایران برای حفظ جایگاه خود در بازار تجارت جهانی زعفران و جلوگیری از سقوط قیمت و کیفیت این محصول باارزش بایستی به راهکارهایی جهت بالا بردن راندمان تولید در مزارع زعفران و کاهش هزینه‌های تولید دست یابد. همچنین توجه بیشتر به بخش صادرات زعفران و فرآورده‌های وابسته آن با برندهای ایرانی می‌تواند به حفظ این جایگاه کمک کند که رسیدن به این مهم، همکاری و ارتباط جدی واحدهای تحقیقاتی، اجرایی و تولیدی بخش کشاورزی کشور را می‌طلبد. امیدواریم روزی در بازارهای ایران به سبب گرانی زعفران اصیل ایرانی، محصولی به‌عنوان زعفران چینی به فروش نرسد.

بازدید: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *